Partner serwisu
Biznes i przemysł

Pierwszy od 2012 zysk South African Airways

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
25-11-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Pierwszy od 2012 zysk South African Airways
fot. Bob Adams, CC BY-SA 2.0, flickr
Dzięki rządowej kroplówce South African Airways jeszcze istnieją. Niegdyś największy operator z Afryki, a dziś przewoźnik, który zmaga się z trudnościami natury finansowej, operacyjnej, jak i zarządczej. Zmniejszona działalność przyniosła jednak zamierzony skutek – południowoafrykańskie linie odnotowały pierwszy od 2012 roku zysk netto.

Ostatnie dekada była dla South African Airways niezwykle burzliwa, naznaczona licznymi zmianami w kierownictwie, ingerencjami politycznymi oraz redukcją floty, kierunków i personelu. Linie lotnicze rozpoczęły ratowanie swojego biznesu w grudniu 2019 r. i zaprzestały działalności na ponad rok po globalnej epidemii.

Po wznowieniu działalności we wrześniu 2021 r. przewoźnik rozpoczął przywracanie kluczowych tras krajowych i regionalnych. W roku finansowym 2022/2023 South African Airways obsługiwały od sześciu do ośmiu samolotów, realizując regularne połączenia lotnicze do dziewięciu miejsc docelowych. Obecnie flota przewoźnika składa się z 12 samolotów, w tym osiem airbusów A320, dwóch A330, dwóch A340 oraz dwóch boeingów 737, które są pozyskane w ramach ACMI od SunExpress.

Rok budżetowy 2022/23 to pierwszy okres fiskalny operacji komercyjnych od czasu, gdy południowoafrykański flagowiec wyszedł z procesu restrukturyzacji i wznowił działalność nieco ponad trzy lata temu. Całkowite przychody wyniosły 350,8 mln dolarów, co stanowi wzrost o 183 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Linie lotnicze z Republiki Południowej Afryki osiągnęły również dodatni zysk operacyjny w wysokości 13,97 mln dolarów, podczas gdy w roku obrachunkowym 2021/2022 ten wynik był ujemny.

W roku finansowym, trwającym od kwietnia 2022 r. do marca 2023 r., South African Airways wraz ze swoimi spółkami zależnymi osiągnęły zysk netto w wysokości 15,5 mln dolarów amerykańskich, co stanowi pierwszy dodatni wynik finansowy od 12 lat. Przez ten okres notoryczny straty były pokrywane przez rząd Republiki Południowej Afryki. Zysk został osiągnięty mimo znaczącej optymalizacji floty samolotów – w okresie obrachunkowym linie użytkowały, w zależności od miesiąca, od sześciu do ośmiu maszyn pasażerskich, podczas gdy w 2012 roku flota liczyła 40 samolotów.

– Te zadowalające wyniki roku finansowego są symbolem ciężkiej i starannej pracy włożonej w ponowne wprowadzenie na rynek South African Airways jako niezawodnych linii lotniczych i marki podziwianej na całym świecie. Jesteśmy na ścieżce zapewniającej stabilność finansową bez polegania na fiskusie – powiedział p.o. dyrektor generalny przewoźnika, prof. John Lamola.

Linie lotnicze dokonały również ostatecznej spłaty oprocentowanego zadłużenia. Odnotowanie pozytywnych wyników finansowych, które pojawiają się w czasie, gdy operator poszukuje strategicznego partnera kapitałowego, należy uznać za dobry prognostyk, zwłaszcza, kiedy weźmie się pod uwagę, że zysk netto przypadł na okres, kiedy branża lotnicza wychodziła z pandemii COVID-19 i borykała się z utrzymującymi się wysokimi stopami procentowymi, wyzwaniami związanymi z wojną na Ukrainie i wysokimi cenami ropy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

South African Airways w końcu wypłacalne

Biznes i przemysł

South African Airways w końcu wypłacalne

Mateusz Kieruzal 26 lutego 2023

Restart SAA na początku jesieni. Tylko sześć połączeń z Johannesburga

Pasażer i linie lotnicze

South African Airways zawieszają wszystkie loty. Brakuje ponad 600 mln dolarów

Biznes i przemysł

„Nowe” South African Airways mogą wystartować już w 2021 roku. RPA szuka inwestora

Pasażer i linie lotnicze

Upadek South African Airways. RPA zyska nową linię lotniczą

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

South African Airways w końcu wypłacalne

Biznes i przemysł

South African Airways w końcu wypłacalne

Mateusz Kieruzal 26 lutego 2023

Restart SAA na początku jesieni. Tylko sześć połączeń z Johannesburga

Pasażer i linie lotnicze

South African Airways zawieszają wszystkie loty. Brakuje ponad 600 mln dolarów

Biznes i przemysł

„Nowe” South African Airways mogą wystartować już w 2021 roku. RPA szuka inwestora

Pasażer i linie lotnicze

Upadek South African Airways. RPA zyska nową linię lotniczą

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5